SOE: Student Orientation System Vocational Test as a TIC Mobile resource

Authors

  • Antonieta Kuz Grupo de Investigación Aplicado a Sistemas Informáticos (GIDAS)
  • Roxana Giandini Grupo de Investigación Aplicado a Sistemas Informáticos (GIDAS), Universidad Tecnológica Nacional Facultad Regional La Plata, Argentina.
  • Guillermo Baldino Grupo de Investigación Aplicado a Sistemas Informáticos (GIDAS), Universidad Tecnológica Nacional Facultad Regional La Plata, Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.59471/raia201941

Keywords:

Vocational guidance system

Abstract

The accelerated development of the information society, gives rise to unthinkable challenges and challenges, through different technological advances, and in particular that of mobile telephony. Nowadays, cell phones are very powerful tools that allow a multitude of applications (mobile applications) with different purposes to be accessed through a single device of small dimensions. We will show throughout this article a mobile application of authorship called Student Orientation System (SOE). Which was created and designed to help potential entrants to the National Technological University La Plata Regional University (UTN FRLP) in the election, exploration of the professional careers offered by the UTN FRLP and as a means for them to discover which is his academic, professional and consequently work inclination. In this article we will show the foundations and motivations for the construction and development of the SOE application, as well as a detailed description of its functionalities that it provides. Finally, we will provide the conclusions related to this work.

Metrics

Metrics Loading ...

References

» Bonelli, A. R. L. (2003) La orientación vocacional como proceso. Bonum.

» Fachelli, S., López Roldán, P. (2017). Análisis del sistema universitario argentino. Una propuesta inicial de indicadores. Dipòsit Digital de Documents, Universitat Autònoma de Barcelona.

» Kuz, A., Falco, M. y Giandini, R. (2016). Las TICs como gestoras del cambio en las realidades educativas universitarias. En V Jornadas de Extensión del Mercosur, Tandil, Buenos Aires, Argentina. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

» Litwin, E. (2005). Tecnologías educativas en tiempos de Internet, chapter 1, pages 5–7. Agenda Educativa. Amorrortu.

» López Calvo, L., Serrano Alfonso, M. A. (2009). Factores de éxito para el empoderamiento tecnológico. En Iberoamérica: comunicación, cultura y desarrollo en la era digital: ibercom 06, IX Congreso Iberoamericano de Comunicación.

» Martínez, F. R., Rivas, F. (1998). Psicología vocacional: enfoques del asesoramiento. Colección Pedagogía/Ediciones Morata Series. Morata.

» Nielsen, J., Fraguas, S. (2001). Usabilidad: diseño de sitios web. Pearson Educación.

» Oliver, R. (2009). Elección de carrera. Volumen I. Área Norte, 4a Ed. El desafío del siglo: la orientación profesional. Editorial Limusa.

» Prensky, M. (2010). Teaching Digital Natives: Partnering for Real Learning. SAGE Publications.

» Rabin, D. (2017). Secundaria: no aumenta el número de egresados. Diario La Nación.

Published

2023-09-21

How to Cite

Kuz, A., Giandini, R., & Baldino, G. (2023). SOE: Student Orientation System Vocational Test as a TIC Mobile resource. Revista Abierta De Informática Aplicada, 3(1), 61–70. https://doi.org/10.59471/raia201941