Pedagogical Training Strategy from Transmedia Approaches for First Year Teachers of the UAI

Authors

  • Corina Agüera Universidad Abierta Interamericana (UAI), Argentina. Author
  • Bárbara Convertini Universidad Abierta Interamericana (UAI), Argentina. Author
  • Valeria López Universidad Abierta Interamericana (UAI), Argentina. Author
  • Marcela Samela Universidad Abierta Interamericana (UAI), Argentina. Author
  • Andrés Talarico Universidad Abierta Interamericana (UAI), Argentina. Author

DOI:

https://doi.org/10.59471/raia2024208

Keywords:

academic performance, digital competencies, higher education, innovative teacher training, transmedia approaches in education, UAI, Universidad Abierta Interamericana

Abstract

This intervention project aims to improve the academic performance and participation of first-year students at the Universidad Abierta Interamericana (UAI) through the implementation of transmedia pedagogical approaches, integrating digital technologies into teaching strategies. According to data from the 2022 Annual Report on Argentine University Statistics, a low retention and participation rate is observed in the early years of university studies, highlighting the need to update educational practices to engage students in their learning process.

The proposed project suggests the design of a training program for teachers, based on transmedia pedagogical approaches, that enables the integration of digital tools, online platforms, and emerging technologies to create more interactive and dynamic educational experiences. This approach responds to the new learning and content consumption patterns of students, who are immersed in a digital environment characterized by social media, video games, and other technologies.

It is expected that the implementation of these innovative strategies will foster greater motivation, participation, and academic performance among students. Additionally, the project aims to strengthen teachers' digital competencies, allowing them to adapt their methods to the needs of the current generation, thus improving the quality of education in the university context.

References

Acuña Aguirre, S. (2017) Cultura transmedia en la construcción de experiencias educativas universitarias innovadoras. [Tesis de Doctorado, Universidad De Salamanca] https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/135699/DDOMI_Acu%C3%B1aAguirreS_Culturatran smedia.pdf

Acuy, L. B. y Baca, D. A. Beneficios de las narrativas transmedia como estrategias educativas en contextos digitales. Rev. Hacedor. Julio – diciembre 2022. Vol. 6/ N° 2, pp. 60 - 69 – ISSN: 2520 - 0747, versión electrónica.

Bagur, M. C., & Wingeyer, H. R., & Rosas, M. V. (2023). La narrativa transmedia como estrategia para el desarrollo de las habilidades lingüísticas y la creatividad en estudiantes de diseño gráfico. Docentes Conectados. http://docentesconectados.unsl.edu.ar/index.php/dc/index

Balseca Mera, J. M., & Galarza Schoenfeld, A. S. (2024). Influencers y su impacto en los adolescentes, generación “z”. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 6(12 Edición Especial), 203–221. https://doi.org/10.56124/tj.v6i12ep.0109

Barraza, A. (2010). Elaboración de propuestas de intervención educativa. México: Universidad Pedagógica de Durango. http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/ElaboracionPropuestas.pdf

Bravo-Osorio, F.; León, O.; Castiblanco, A.; Castañeda, H.; Centeno, B.; Merino, C.; Rojas, E.; Lobos,

J. P.; Abello, D.; Gutiérrez y Restrepo, E.; Villanueva, A.; Rocha, R. (2018). Fenómeno de Bajo Rendimiento Académico. Proyecto ACACIA. Disponible en: https://acacia.red/udfjc/

Bron, M.A. (2019) Comunicación transmedia y educación: El Aprendizaje Basado en Proyectos Colaborativos como método de aprendizaje en comunicación digital. [Tesis de Doctorado, Universidad Rey Juan Carlos]. https://burjcdigital.urjc.es/handle/10115/16090.

Bruner, S (1963) El Proceso de la Educación. Editorial UTEHA.

Fernández, E. P. (2013). Las audiencias en la era digital: interacción y participación en un sistema convergente. Revista especializada en Periodismo y Comunicación.

Figueroa Morán, G.L; Paladines Morán, P.J; Paladines Morán, J.N. (2020) Los recursos digitales y su impacto en el desarrollo de la capacidad de análisis de los estudiantes universitarios. UNESUM- Ciencias: Revista Científica Multidisciplinaria.

González, N.; Zerpa, M. L.; Gutierrez, D.; Pirela, C. (2007) La investigación educativa en el hacer docente. Laurus, vol. 13, núm. 23, pp. 279-309. Caracas, Venezuela: Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

Iglesias, G. y Vázquez, N (2013). Propuesta de intervención. En Iglesias, G y Resala, G. (Comps.) Elaboración de Tesis, Tesinas y Trabajos Finales. (cap.7) Buenos Aires: Noveduc.

Ito, M., Baumer, S., Bittanti, M., Boyd, D., Cody, R., Herr-Stephenson, B., ... Tripp, L. (2009). Hanging Out, Messing Around, and Geeking Out: Kids Living and Learning with New Media. MIT Press.

Jenkins, Henry (2008). Convergence Culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Editorial Paidós.

Jenkins, H., Ford, S. y Green, J. (2015). Cultura Transmedia. La creación de contenido y valor en una cultura en red. Editorial Gedisa.

Litwin, E. (2009) “Ficciones, realidades y esperanzas para la escuela del presente”. En: De Pablos Pons, J. Coord. Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet. Málaga: Aljibe.

Lorenzo, M. (2023) Nuevas actividades para escenarios desafiantes: elementos de Diseño hacia una enseñanza expandida de las Ciencias Experimentales. Campo Universitario. 4 (8) Julio 2023 - diciembre 2023. p 17-34.

Maggio, M. (2016) Las tecnologías de la información y la comunicación en las prácticas de la enseñanza. Hacia una tecnología educativa re-concebida. Tesis para optar al Doctorado. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires.

Maggio, M. (2018) Reinventar la clase en la universidad. Buenos Aires. Ed.Paidós.

Departamento de Información Universitaria. Síntesis de Información Estadísticas Universitarias 2022- 2023. Ministerio de Capital Humano República Argentina. Secretaría de Educación. Subsecretaría de Políticas Universitarias. https://www.argentina.gob.ar/educacion/universidades/informacion/publicaciones/anuarios

Opertti, R. (2021) Educación en un mundo post-COVID: consideraciones adicionales. Oficina Internacional de Educación de la UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375522_spa

Pardo Kuklinski, H.; Cobo, C. (2020). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia. Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. Barcelona: Outliers School.

Scolari, C. (14-2-2021) Hipermediaciones. ¿Una nueva edad de oro de la comunicación oral? Podcast, Audiolibros y otras especies sonoras. https://hipermediaciones.com/2021/02/14/una- nueva-edad-de-oro/

Scolari, C. (2013) Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Universidad de Deusto.

Vygotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (M. Cole, V. John- Steiner, S. Scribner, & E. Souberman, Eds. & Trans.). Editorial Crítica.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

1.
Agüera C, Convertini B, López V, Samela M, Talarico A. Pedagogical Training Strategy from Transmedia Approaches for First Year Teachers of the UAI. Revista Abierta de Informática Aplicada [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Feb. 5];8(1):71-90. Available from: https://raia.revistasuai.ar/index.php/raia/article/view/208